خفگی ادبیات در فضای کتابهای درسی
خفگی ادبیات در فضای کتابهای درسی
خبرگزاری ایسنا درپی مطلب مندرج در خبرگزاری ایسنا به تاریخ 26شهریور99 باعنوان «خفگی ادبیات در فضای کتابهای درسی» پاسخ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به شرح زیر می باشد:همواره باتوجه به اهداف و اصول اسناد تحولی به ویژه برنامه درسی ملی و راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی طراحی و تدوین میشود. دراین فرآیند فصل بندی کتابها معمولاً براساس سطح دانش آموزان و نیازهای جامعه انتخاب میگردد و براساس این موضوعات میتوان از بین متون بیشمار ادبیات کودکان و نوجوانان، متنهایی متناسب با موضوعات تعیین شده انتخاب نمود. نویسنده محترم به خوبی آگاه هستند که هر متنی به خودی خود دارای پیام آموزشی وتربیتی است و در کنار ویژگیهای زبانی و ادبی، پیام و معنای متن، جان نوشته را بازنمایی میکند؛ علاوه براین، هر اثر ادبی در عین آراستگیهای لفظی، دارای زیباییهای معنایی نیز میباشد؛ اگر کتابهای فارسی ابتدایی با تأمل بررسی شود، داستانها، حکایات، مَثَلها واشعار زیادی از ادبیات کودک و نوجوان در آنها ارائه شده است که به روشنی برآمده از ذات ادبیات هستند. حال اگر از شاعر یا نویسنده خاصی متنی آمده یا نیامده است، بدون تردید باید راهنمای برنامه درسی را دید تا متوجه شد که مثلاً در فصل نام آوران باید متنی آورده شود که یکی از شخصیتهای ملی، فرهنگی، ادبی و دینی را با بهره مندی از زبان و ادبیات فارسی معرفی کند.شایان ذکر است در حال حاضر در کتابهای فارسی دوره ابتدایی، آثار شاعرانی مانند افسانه شعبان نژاد، مصطفی رحمان دوست، پروین دولت آبادی، محمود کیانوش، عباس یمینی شریف، ناصر کشاورز، جعفر ابراهیمی، شکوه قاسم نیا، افشین اعلا، محمود پور وهّاب، اسدالله شعبانی، قیصر امین پور، بیوک ملکی، محمدجواد محبت، شهریار، پروین اعتصامی، سعدی، فردوسی، عطار، مولوی، بهار، دهخدا، هوشنگ ابتهاج و... و نویسندگانی همچون محمد میرکیانی، فاطمه سلحشور، سرور کتبی، بهاره نیکخواه آزاد، مهدی آذریزدی، سوسن طاقدیس، محمدرضا سرشار، هوشنگ مرادی کرمانی و ... آمده است.